Kroužky pro děti na nový školní rok? Vyzkoušejte angličtinu!
Možná se vám v souvislosti s končícím létem začíná honit hlavou, jaké aktivity u svých dětí pro další školní rok podporovat, jaké kroužky platit a které oblasti jejich rozvoje upřednostnit. Možností je nepřeberně, ať už v rámci školních kroužků, specializovaných družin nebo mimoškolních aktivit. Pokud je váš potomek sportovně nadaný, budete pravděpodobně usilovat o nějaký sportovní kroužek, pokud mu jde kreslení, dáte ho na výtvarku. Kromě specializovaných činností, které rozvíjejí specifické dětské vlohy, však existují univerzální kroužky a aktivity, které dítě využije v každém případě. Jedním z nich je studium angličtiny, případně jiné cizí řeči. Buďme ale upřímní, angličtinu většina dětí a později dospívajících a dospělých upotřebí nejvíc.
Jaké jsou tedy možnosti angličtiny pro děti? Tím úplně základním jsou obyčejné, povinné hodiny ve škole. Pokud dítě navštěvuje jazykovou školu, školu s rozšířenou výukou jazyků nebo i velmi kvalitní, byť obyčejnou, základku, mohou tyto hodiny teoreticky stačit. Praxe ve většině zařízení je však bohužel odlišná a povinná školní angličtina ještě stále většině českých žáků k úspěšnému ovládnutí jazyka nestačí. Zejména za to mohou špatně nastavené osnovy, ne příliš kvalitní pedagogové a velké množství žáků ve třídě. Všechny uvedené faktory se zasazují o to, že se děti ve školách paradoxně do hloubky drilují gramatické poučky a slovní zásobu, ale mluvit či rozumět mluvenému projevu se nenaučí. Nemusíte být zrovna odborníkem na jazykové vzdělávání, aby vás napadlo, že v takovém případě je něco špatně. Nemělo by v jazykovém vzdělávání jít o schopnost dorozumět se především? Máte pravdu, mělo. Naštěstí tu jsou i další možnosti toho, jak svým dětem kvalitní jazykovou průpravu poskytnout.
Jsou to jazykové školy. Jazykové školy se, na rozdíl od státních školských institucí, v souladu s moderními metodami zaměřují primárně na rozvoj aktivních i pasivních komunikačních dovedností. Od první lekce své žáčky vedou k tomu, aby se snažili porozumět a aby se vyjadřovali v angličtině. Lektoři jazykových škol ke svým studentům přistupují v duchu myšlenky „Děláš chyby? No a co? Díky tomu se učíš“. A to je zcela zásadní. Děti se ze škol bojí dělat chyby, protože za ně jsou špatně známkovány. Přitom každý ví, že bez počátečního chybování se cizí řeči nikdo nenaučí.
Jazykové kurzy, ve kterých se učí angličtina pro děti, jsou tedy nastaveny tak, aby děti mluvily, mluvily a mluvily. Velmi záhy přitom zjistí, že nejsou trestány za to, že něco řeknou špatně, ale naopak jsou chváleny za to, že se nebojí promluvit. A díky tomu v průběhu týdnů, měsíců a let mluví v cizí řeči více a více a lépe a lépe. A kromě toho má angličtina pro děti v jazykových školách ještě jednu výhodu. Je totiž hravá a celkově nenásilná. Pokud narazíte na opravdu dobrou jazykovou školu, setkáte se s tím, že děti nesedí v lavicích, odkud se učí poučky. Děti běhají, hrají si s míčem, zpívají písničky, hrají hry, kreslí a vyrábějí. A u toho všeho se učí anglicky. Prakticky, nenásilně a přímo, prostřednictvím přímého prožitku, který už nikdy nezapomenou.